Youtube: de (r)evolutie

Youtube is een van de meest gekende en bezochte websites ter wereld. De kans is groot dat ook u er dagelijks mee in contact komt. Maar hoe is het zover kunnen komen? Hoe is Youtube zo kunnen groeien en hoe ziet de toekomst eruit? Dat en veel meer kom je te weten in dit artikel.

De oorsprong van Youtube

Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim richtten in februari 2005 Youtube op. Voordat ze met Youtube begonnen werkten ze alle drie voor hetzelfde bedrijf namelijk Paypal.

Het was Jawed Karim die met het idee voor Youtube kwam. Hij ondervond dat het zeer moeilijk was om online video’s te vinden. Daarom besloot hij om het heft in eigen handen te nemen en een website uit te werken die elke video op het internet zou bevatten.

In de allereerste maanden van Youtube werd het platform uitgewerkt als een datingsite. Een half jaar later kreeg de website zijn uiteindelijk look en was Youtube geboren. Sequoia Capital, een investeringsbedrijf, investeerde 11 miljoen dollar in Youtube. Op dit moment werd Youtube nog steeds bestuurde vanuit een garage in San Mateo in Californië.

De eerste video, “Me at the Zoo”, was er een van Jawed zelf. Zoals de titel al aangeeft, gaat deze video over een dierentuinbezoek van Jawed. Vandaag de dag staat deze video er nog steeds op.

Populariteit van Youtube

Toen Youtube officieel gelanceerd werd, had het al een gemiddeld bezoekersaantal van 8 miljoen bezoekers per dag. Op een jaar tijd stond de website al in de lijst van top 10 meest bezochte websites. In 2006 werden er gemiddeld 65.000 filmpjes per dag ge-upload en werden er 100 miljoen filmpjes per dag bekeken. The Wall Street Journal stelde vast dat in Augustus er al 6 miljoen filmpjes op Youtube stonden.

Youtube werd zó populair dat het eind 2006 overgenomen werd door Google voor bedrag van 1.65 miljard dollar. De overname gebeurde omdat de eigen videodienst, Google Videos, niet zo populair was.

Maar de populariteit bracht niet enkel rozengeur en maneschijn. Zo werd (en is in sommige gevallen nog steeds van toepassing) de site geblokkeerd in verschillende landen waaronder Turkije, China, Brazilië en Thailand.

In 2009 bereikte de website de kaap van een miljard bezoekers per dag. Vanaf dan was Youtube constant bezig met vernieuwingen. Zo werden video’s geïntroduceerd met 4K kwaliteit (later zelfs 8K), werden er 3D videos toegelaten, livestreamen werd ook mogelijk en nog zo veel meer

Concurrentie van Youtube

Net zoals elk ander bedrijf heeft ook Youtube concurrentie. Al kan je dit natuurlijk niet echt concurrentie noemen. Youtube is de autoritaire alleenheerser op de markt maar er zijn nog steeds kleine spelers die proberen het hoofd boven water te houden.

Vimeo, Dailymotion, Liveleak zijn allemaal voorbeelden van zo een concurrent. Maar een grotere concurrent is toch Facebook Watch.

Facebook Watch is een nieuwe functie die Facebook bedacht heeft. Ze proberen hiermee Youtube en zelfs je eigen TV te vervangen. Via Facebook Watch zou je naar shows kunnen kijken die van Facebook zijn. Om de “shows” te maken wordt nu nog gebruik gemaakt van betaalde “creators”. In de toekomst is het ook de bedoeling om hun video’s en shows te laten maken door externe partijen. Facebook zou dan zijn inkomsten halen uit advertenties. Het is nog maar afwachten of Facebook Watch wel degelijk een grote concurrent wordt voor Youtube.

Waarom is Youtube nu zo groot

Hoe kan een bedrijf dat opgestart is in een garage nu zo een “multi million dollar company” geworden zijn? Dat komt eigenlijk voornamelijk door één belangrijk gegeven. Het is in handen van een ander megagroot bedrijf namelijk Google. Daardoor is het ook makkelijker om Youtube hoger in de zoekresultaten te plaatsen zodat er meer op geklikt wordt. De marketing van Google is natuurlijk ook zeer belangrijk hierin. Als je een sleutelwoord ingeeft in de zoekmachine van Google krijg je ook meteen gerelateerde video’s te zien.

Een ander voordeel dat Youtube heeft, is zijn omvang. Youtube is zoals we weten de grootste website die video’s host op een plaats. Ook de gebruiksvriendelijkheid is zeker een pluspunt. Het design van Youtube is zeer simpel en de videos die je zoekt, vind je in een mum van tijd. Het aanbod van Youtube is gigantisch, als je iets niet vindt op Youtube bestaat het niet of hoort het er gewoon niet thuis.

Een belangrijk aspect dat we ook zeker niet mogen vergeten is dat Youtube de eerste was. En zoals we weten houden mensen niet zo van verandering. Daarom dat nog steeds zoveel mensen Youtube vandaag de dag gebruiken. De alternatieven zijn ook nog niet op het level van Youtube.

De grootte van Youtube heeft het natuurlijk ook te danken aan de verschillende genres die je er kan terugvinden. De bekendste genres zijn: product reviews, vlogs, entertainment, gaming, pranks, unboxing, Q&A’s en memes. Er zijn er natuurlijk veel en veel meer die je zelf kan ontdekken op Youtube.

Je kan als eender wie starten op Youtube. Simpel van thuis uit een video uploaden en wachten op de views. Dat is ook de charme van Youtube. Het is gemaakt voor letterlijk iedereen, jong en oud. Je kan het ook overal raadplegen. Vanop je laptop, tablet, smartphone,… het kan allemaal.

Enkele grote Youtubers

Er zijn duizenden en duizenden kanalen op Youtube, maar hier zijn vijf relatief bekende Youtubekanalen.

1. Pewdiepie

Als je Youtube zegt, moet je bijna automatisch ook Pewdiepie zeggen. Felix Arvid Ulf Kjellberg (want dat is zijn echte naam) heeft momenteel meer dan 57 miljoen “subscribers”. Pewdiepie is bekend geworden door zijn video’s waarin hij verschillende games speelt, meestal horror. Momenteel maakt pewdiepie verschillende soorten video’s zoals gameplay video’s, maar ook meme compilations en vlogs. Zijn fans noemt hij de Bro army, vandaar komt ook zijn bekende “bro fist”. Pewdiepie heeft ook al vaak negatieve reacties op zijn Youtubekanaal gekregen omdat het racistisch zou zijn. Zo lachte hij met de Holocaust en maakte hij racistische opmerkingen over zwarte personen.

In 2016 kreeg Pewdiepie een eigen Youtube Red show : “Scare Pewdiepie”. Later zou hij deze show moeten stopzetten naar aanleiding van negatieve commentaren.

2. Smosh

Een ander groot youtubekanaal is Smosh. Dit Youtube duo was vooral in de beginjaren van youtube zeer bekend. Ze werden bekend door hun Youtube skits. Een skit kan je zien als een soort sketch. Hun bekendste skits waren de “food battle” en “That Damn Neighbor”. Smosh heeft op dit moment 22.7 miljoen. In juni 2017 besloot een van de leden om Smosh te verlaten wegens een gebrek aan “creatieve vrijheid”.

3. Epic Rap Battles of History

Een volgend bekende kanaal is Epic Rap Battles of History. Dit kanaal maakt video’s waarin (meestal) 2 bekende personen tegen elkaar “rapbattlen” Het kanaal bestaat sinds 2010 en staat op een 43e plaats in de lijst wat betreft subscribers. Het kanaal heeft meer dan 14 miljoen subscribers. Door hun originele concept heeft Epic Rap Battles of History al verschillende prijzen in de wacht gesleept.

4. Dude Perfect

Dude Perfect is een kanaal van vijf mannen die video’s maken over hun “trickshots” in verschillende sporten. Dit kanaal bestaat sinds 2009. Vaak worden deze video’s gesponsord door sportclubs of bedrijven die veel mensen willen bereiken. Dude Perfect krijgt ook erkenning voor hun talenten aangezien ze al verschillende keren in het Guinness Book of World Records stonden. Hun subscribersaantal staat momenteel op meer dan 23 miljoen.

5. Jake en Logan Paul

De laatste in dit lijstje zijn Jake en Logan Paul. De Paul broers zijn relatief nieuw op Youtube. Ze werden bekend door het populaire entertainment netwerk Vine. Toen Vine in 2016 besloot om geen nieuwe uploads van video’s toe te laten, maakten ze de overstap naar Youtube. De broers doen allebei hetzelfde op hun hoofdkanaal, namelijk vlogs maken. Daarnaast maken ze elk apart van elkaar ook muziekvideo’s. Jake en Logan groeien ongeveer even snel op Youtube ze hebben respectievelijk 11.5 miljoen en 12 miljoen subscribers.

Youtube Red

In 2014 kwam Youtube met een nieuwe feature voor de website, Music Key. Hiermee kon je muziek en muziekvideo’s zonder advertenties streamen rechtstreeks van Youtube en Google Play Music.

In 2015 veranderde de naam van Music Key naar Youtube Red. Youtube Red is niet enkel geschikt om naar muziek te luisteren. Je kan er verschillende “shows” vinden, de zogenaamde “YouTube Red Originals”. Met deze volgende stap in het proces van de ontwikkeling van Youtube willen ze de concurrentie aangaan met bedrijven zoals Hulu en Netflix. Verschillende grote Youtube sterren hebben hier zo een eigen show.

Als je je een abonnement voor Youtube Red aanschaft heb je toegang tot alles wat Youtube te bieden heeft. Zoals hun website (ook mobiel) zonder advertenties. Maar ook een paar extra mobiele apps zoals Youtube Gaming en Youtube Kids.

Het enige minpunt aan Youtube Red is dat het nog lang niet in elk land te verkrijgen is. Zo kan je enkel toegang krijgen tot de dienst in de Verenigde Staten, Australië, Mexico, Nieuw Zeeland, en Zuid Korea. Voor de mensen die toch films willen zien via Youtube, kunnen dit rechtstreeks aankopen op Youtube zelf of op Google Play Movies & TV.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.