Yahoo! werkt aan “slimme reclameborden”

Recent heeft het Amerikaans bedrijf Yahoo! een patent neergelegd in verband met slimme reclameborden. Deze borden analyseren aan de hand van camera’s en microfoons mensen die de reclame aan het bekijken zijn. Deze data wordt opgeslagen en daarna geanalyseerd, hieruit worden conclusies getrokken en zo kan Yahoo! doelgerichte reclame afbeelden.
Mensen zouden dan als het ware “persoonlijke reclame” te zien krijgen, wat er nu eigenlijk al op internet gebeurt door middel van je surfgedrag.

Reclamebord

Naast de reclameborden kan er uit het patent ook besloten worden dat ze aan “advertising exchanges” zouden doen. Dit is het uitwisselen van reclame tussen de verschillende reclameborden en andere toestellen zoals bijvoorbeeld een smartphone.
Dat wil zeggen dat wanneer je op de bus zit en naar woningen kijkt op jouw tablet, een reclamebord dat verderop staat, reclame voor woningen zou kunnen weergeven.

Lijkt dit allemaal wat té persoonlijk? Geen paniek. De reclame zou niet tot een individueel niveau gepersonaliseerd worden. Yahoo! gebruikt hier de term “grouplization” wat staat voor het samennemen van vele individuen tegelijkertijd. Er wordt echter wel een onderscheid gemaakt tussen verschillende sociale klassen.

Privacy?

Dit wordt momenteel nog onderzocht door de FTC (Federal Trade Commission) maar voorlopig heeft niemand hier een echt antwoord op. Wat zeker is, is dat Yahoo! zo een enorm pak data zou kunnen verzamelen (en doorverkopen?).
Woon-werktraject, sociale klasse, interesses, piekuren en nog veel meer. Een zaak die zeker in het oog moet worden gehouden.

Bekijk hier het patent

Geschreven door Jason Desutter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.