Facebook is 45ste president van de Verenigde Staten

Nu de verkiezingen voor de 45ste president van de Verenigde Staten achter de rug zijn, kijken velen terug naar de campagnes van alle kandidaten. Er is één ding dat steeds terugkomt in deze campagnes dat in vorige verkiezingen nog nooit zo belangrijk was, namelijk sociale media.

social media

Sociale media was belangrijk voor iedereen tijdens deze verkiezingen. Kandidaten konden er veel mensen mee bereiken en stemmers konden zo makkelijker de standpunten en dergelijke van de kandidaten volgen. Elke kandidaat spendeerde veel tijd in het opbouwen van sociale mediacampagnes.

Nepnieuws

Een van de dingen die samenhing met de sociale mediacampagnes was de verspreiding van nepnieuws. Dit nieuws werd verspreid door enkelen die hier voldoening uithaalden (en er tegelijk nog een pak geld mee verdiende). De nepberichten bleken echter zo geloofwaardig dat verschillende bekende nieuwssites deze overnamen waardoor iedereen de inhoud geloofde. Meteen na de verkiezingen hebben enkele grote sociale mediasites zoals Google en Facebook al beslist om strenger op te treden tegen de verspreiding van nepnieuws. Een voorbeeld van zo’n nepartikel was dat mensen zouden zijn betaald door Hillary om te protesteren bij rallies van Donald Trump.

Twitter

Maar natuurlijk zorgde niet alleen het nepnieuws voor veel aandacht in de campagnes. Twitter was ook een zeer belangrijk medium in het campagneteam van elke kandidaat. Een van de meest noemenswaardige Twittercampagnes is waarschijnlijk die van Donald Trump. Donald Trump Twitter Iedereen zal wel bekend zijn met de vele tirades die Trump gaf op zijn Twitteraccount. Hij heeft miljoenen volgers verkregen door zijn bijna dagelijkse berichtgeving via Twitter. Nu dat hij de verkiezingen gewonnen heeft gaat Trump het iets rustiger aan doen op Twitter.

Social media: niet altijd even serieus

Naast de serieuzere kanten van sociale media werd humor ook veel gebruikt, vooral om jongeren aan te trekken. Zo waren bijvoorbeeld Reddit en memepagina’s op Facebook zeer populair. Memes zijn afbeeldingen, video’s of dergelijke, meestal humoristisch, die zich snel verspreiden via het internet. Of deze de presidentsverkiezingen hebben beïnvloed is vrij onwaarschijnlijk. Wel werden ze gebruikt door velen om uit het cliché van de serieuze verkiezingen te stappen.

Of je nu Amerikaan bent of niet en tevreden of ontevreden bent met de uitslag. Eén ding is zeker: Sociale media is niet meer weg te denken uit ons leven, en daar gaat de politiek steeds meer op inspelen. De Amerikaanse presidentsverkiezingen waren hier het perfecte voorbeeld van. Maar de trend zal zich waarschijnlijk wereldwijd verderzetten. Misschien zien we ook in Europa en België heuse Twitter en Facebookcampagnes opkomen tijdens de volgende verkiezingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.