Adblockers van desktop naar mobiel

In de computerwereld zijn de zogenaamde Adblockers zeer gekend. Het is een hulpmiddel voor de gebruiker om alle advertenties en reclame pop-ups te blokkeren. Wereldwijd wordt Adblock op zo’n 600 miljoen apparaten gebruikt waarvan meer dan de helft gsm’s en tablets. Deze cijfers heeft het analysebureau Pagefair bekend gemaakt in het jaarverslag van 2016.

De toepassing van Adblock blijft wereldwijd stijgen. Dankzij de razendsnelle opkomst van de smartphone gebruiken steeds meer mensen het internet via de gsm of tablet. Sterker nog, het gebruik van Adblock op mobiele apparaten is aan een verticale klim bezig. Volgens de specifieke cijfers uit 2016 waren deze mobiele toestellen goed voor maar liefst 62 % van alle installaties van Adblock. Voor België geldt dat slechts op 12 % van alle computers een Adblocker is geïnstalleerd.

Nog hoop

Toch is er voor de websites die hun inkomsten uit advertenties halen nog hoop volgens de jaarlijkse enquête bij Adblock gebruikers van Pagefair. De cijfers even op een rijtje. Van de 4000 bevraagden in de enquête is 77 % bereid om sommige advertenties toch toe te laten. Voor 66 % van de bevraagden zijn drie vormen van online reclame acceptabel. Dit betreft afbeeldingen en doorspoelbare videoreclame als pre-roll. Wat niet geaccepteerd wordt zijn reclame halverwege video’s en advertenties met geluid dat automatisch afspeelt.

Volgens de cijfers van Pagefair is er ook een wijziging in de demografie kenbaar. Bij de verschillende leeftijdsgroepen is het gebruik van Adblock ongeveer gelijk verdeeld. Zo zijn de 65-plussers langzaam aan het inlopen op de 25 tot 34-jarigen, de groep die begin 2013 als eerste Adblock toepaste. De toename van het gebruik van Adblockers kan gezien worden als een sterke indicatie van het feit dat in de toekomst technologie steeds meer en meer gebruikt zal worden.

De oplossing voor adverteerders

Maar wat is nu de oplossing voor adverteerders? Volgens Ryan is dit een combinatie van verschillende benaderingen. Ten eerste moeten adverteerders best aanvaarden dat gebruikers gegronde redenen hebben om deze advertenties te blokkeren. Daarnaast dienen best alleen de reclameformats gebruikt te worden die de gebruiker accepteert (deze zijn eerder vermeld in het artikel). Toch bestaan er al technieken om advertenties toch door te spelen aan Adblock gebruikers. Kijk maar naar onder andere Facebook en Twitter. Deze social mediasites doen dit door data trackers (meters die aantonen hoe vaak een reclameblok wordt aangeklikt) uit te schakelen en de advertentie deel te laten uitmaken van de website zelf.

Tot slot is de beste strategie om te hanteren “trial and error”. Dit omvat het sensibiliseren van gebruikers door het belang van advertenties aan te tonen. Indien dit niet werkt, moet je de gebruiker voor de keuze stellen om reclame te blokkeren of niet. Wanneer de gebruiker toestemt en de pagina niet onmiddellijk verlaat, kan er langzaam overgeschakeld worden naar verplichte advertenties die niet storend zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *